KAKO NEKI (ŠTETAN) SADRŽAJ DOLAZI DO NAS?
Postoji izreka da i najduže putovanje počinje običnim korakom. Baš tako je i na internetu. Kako bilo kakav sadržaj (pa i onaj štetan) dolazi do nas? Najčešće tako što ga vidimo u rezultatima pretrage. Svako putovanje na internetu počinje tim običnim korakom, ali ne vode svi putevi u dobrom pravcu. Na digitalnom tržištu razvijaju se svakodnevno novi alati koji su veoma profitabilni, ali u suštini zloupotrebljavaju tehnologiju. U poslednje dve godine veštačka inteligencija (AI) velikom brzinom osvaja svet. Pojavljuju se mnoge platforme i alati koji eksploatišu velike jezičke modele „trenirane“ na ogromnim količinama podataka. Jedna od takvih plarformi je i undress AI, program za digitalno uklanjanje odeće sa fotografija. Kada se nešto ovako pojavi na tržištu, treba da prođe dovoljno vremena da bi se digitalni kredibilitet ovakvog sajta formirao. Upravo u tom početnom periodu opasnosti od zloupotrebe su najveće. Slično kao kada je masovna prodaja duvana počela – niko tada nije razmišljao o tome da treba upozoriti korisnike na to da pušenje izaziva zavisnost, povećava značajno rizik od raka pluća i slično. Danas se AI alati između ostalog koriste i za veštačko generisanje CSAM-a (child sexual abusive material – materijal sa seksualnim zlostavljanjem dece). Dakle neki od ovih alata mogu služiti za proizvodnju ilegalnog sadržaja, jer već postoji značajan broj zemalja u kojima je i sintetički generisan sadržaj, koji prikazuje decu u seksualizovanim situacijama, ilegalan.
KOMERCIJALNIM PLATFORMAMA JE CILJ PROFIT, A NE DOBROBIT VAŠE DECE!
Masovni upliv u koršćenje digitalnih internet tehnologija povlači sa sobom i veliki rizik od štetnih posledica koje se ne mogu predvideti, jer je oblast u nastajanju i formiranju. Tek posle nekog vremena se pokažu sve pozivitne, ali i negativne strane ovakve tehnologije. Generacije koje su na smeni doba su najviše na udaru, dok se određena praksa ne stabilizuje i dok se na pokažu sve dobre i loše strane neke masovne navike. Tako je bilo i sa cigaretama i duvanskom industrijom, tako je bilo i sa automobilskom industrijom. U trenutku kada je čovek bio ushićen zbog pronalaska motora sa unutrašnjim sagorevanjem, niko ili malo ko je razmišljao o tome da masovna upotreba automobila značajno doprinosi povećanje emisije CO2 u atmosferu i time ozbiljno uugrožava našu životnu sredinu. Trebalo je jako puno vremena da se pitanje uništavanja životne sredine nametne kao proritetnije u odnosu na profit. Čak i danas, kada je opšte pozanato koliko štetnog uticaja ima sagorevanje fosilnih goriva, industrija pruža ogroman otpor i značajno usporava prelazak na čistije tehnologije. Zašto? Zato što je industrija automobila je jedan od najvećih biznisa u istoriji civilizacije i profit ogorman.
Proći će još puno vremena dok se saobraćaj na internetu i upotreba internet tehnologija ne reguliše u interesu očuvanja zdravlja i bezbednosti korisnika. Do tada, pamet u glavu – niko vas neće zaštititi na pravi način osim vas samih. Moramo biti svesni i racionalni. Treba da težimo funkcionalnoj upotrebi tehnologije, a ne da joj robujemo. To se postiže pre svega snagom dobrog primera, polazeći od sebe i svojih navika. Dakle, dragi roditelji, staratelji, vaspitači: lopta je u vašem šesnestercu! Pamet u glavu.