Facebook (Fejsbuk) je društvena mreža koja broji dve i po milijarde korisnika. Kao aplikacija za upoznavanje, informisanje i deljenje fotografija i događaja iz života popularna je podjednako kod dece i mladih, kao i kod odraslih. Upravo zbog velikog broja korisnika različitog uzrasta i dobi, upravo je Fejsbuk mesto gde predatori najlakše i najčešće pronalaze svoje žrtve.

Sa vama delimo tri taktike koje predatori koriste kako biste mogli da ih prepoznate i zaštitite sebe i svoju decu.

  1. Nagradne igre i iznuda fotografija

Često se u raznim grupama na Fejsbuku pojave osobe koje postave objave poput: ,,Koje dete ne voli leto i kupanje u bazenu? Podelite slike svojih mališana kako se igraju u vodi u komenatru i najslađa beba dobija poklon paket!’’

Prvo, mnogi ponosni roditelji će podeliti sliku svog deteta da bi se pohvalili njegovim osmehom, veselom igrom ili prelepim kostimom za kupanje koji dete nosi. Drugo, ako za svoje dete mogu da dobiju i nagradu, zašto ne bi okušali sreću?

Poklona nema, a sve slike dece koje se objave u komentaru zavšavaju u posebnoj fascikli i prodaju se za neverovatan novac pedofilima koji bi na ’’legalan’’ način da dođu do ovakvog materijala. U zavisnosti šta je ’’kupcu’’ zanimljivo, smišlja se pitanje i izazov za roditelje. Maskirana deca, deca na moru, uspavana deca…

Prva misao nikada nije da neko želi da naudi nama ili deci. Prva misao je uvek ona da ljudi na decu gledaju kao na svetinju i najveće blago, ali predatori nažalost ne pripadaju toj grupi

2. Lažno predstavljanje

Na Fejsbuku postoje razne grupe gde ljudi nude i traže pomoć. Ako vam treba osoba koja može da vam očisti dom, skuva zimnicu, pričuva psa ili vam predloži najboljeg dermatologa u gradu u Fejsbuk grupama možete naći osobu za sve.

Nedavno se u svetu, a vrlo brzo i kod nas, pojavila grupa gde doktor daje savete majkama, kako ne bi morale da idu od kuće sa malim detetom. Ovo je bila ideja predatora na koju su roditelji vrlo brzo naseli. Pedofili, koji su se predstavljali kao lekari, tražili su od roditelja u grupi da fotografišu decu nagu, kako bi oni mogli da procene šta je sa detetom i da li se pravilno razvija.

Ovu ’’uslugu’’ predstavljalli su kao velikodušnu, humanu, dobronamernu i besplatnu pomoć roditeljima. Nažalost, dok roditelji nisu posumnjali i počeli da se bune, predatori su prikupili stotine fotografija.

3. Lažne ponude za posao

Oglasi za posao su još jedan od načina na koji predatori dolaze do žrtava. Mnogi roditelji ohrabruju decu da rade leti i zarade džeparac za putovanje, ni ne razmišljajući da taj posao može da uništi detetu život. Pedofili daju oglase za dobro plaćene poslove, gde su deca ’’sigurna’’ i ’’angažovana samo par sati’’. Radi se o modelingu, pravljenju fotografija za bilborde i druge vrste reklama. Taktika je da u prvih nekoliko navrata deca i mladi zaista poziraju za reklame, ali posle kreću neprimerene ponude, na koje mladi vrlo često nasednu u želji da zarade više. Problem nastaje kada dete počinje da oseti sram zbog onoga što radi, ali se plaši da prizna roditelju zbog straha da će da mama i tata grditi ili osuditi.

Ovo su samo najpopularnije taktike pedofila na Fejsbuku koje su otkrivene kada su se roditelji požalili, podelili svoje brige i međusobno se podržali i udružili. Koliko je još načina da neko dođe do naših podatka i dece? Sigurno milion. Zato uvek pre nego što nešto postavite razmislite dva puta. Zapitajte se da li vam je neko iznudio taj sadržaj, ko vas je i da li vas je neko motivisao i ohrabrio da nešto podelite ili je to vaša slobodna volja? Čuvajte sebe i čuvajte svoju decu.