Da li znate šta su influenseri?

U srpskom jeziku nismo još pronašli pravu reč za ovo zanimanje. Influenser je osoba koja ima veliki uticaj na društvenim mrežama. Njihov uticaj meri se dosegom, odnosno brojem ljudi do kojih stiže sadržaj koji oni prave. Influenseri mogu biti fokusirani na zdravlje, sport, lepotu ili modu.

Posebna vrsta influensera su kidfluenseri, odnosno deca koja su uticajna na internetu. Kako dete može da ima uticaj? O tome će biti reč u ovom tekstu.

Zbog armije pratilaca influenseri potpisuju ugovore vredne i po milion dolara sa važnim imenima u industijama koje su značajne za njihovu branšu. Tako na primer influenser koji se bavi modom, može da sklopi ugovor sa Diorom, gde će se obavezati da nosi i hvali njihove proizvode na društvenim mrežama. Neki od najuticajnijih influensera naplaćuju jednu fotografiju na društvenoj mreži 4000 evra.

Kako su deca postala pokretni bilbordi?

Pojedini roditelji, kako u svetu, tako i kod nas odlučili su da iskoriste trenutak, i stave svoje dete u centar ove priče. Napravili su profil na društvenim mrežama i krenuli sa postavljanjem zanimljivih videa svoje dece, gde ona glume, plešu, prepričavaju šta im se desilo u školi ili prave recenziju igračaka.

I tako je nastao pojam kidfluenser.

Industrije igračaka, školskog pribora, kozmetike za decu i slatkiša su se uključile odmah potom sa slanjem PR paketa. Kako? Velike kompanije su sa puno pažnje odabrale decu koju vršnjaci najviše vole, gledaju i komentarišu, a onda im poslale pakete svojih proizvoda u zamenu za reklamu. Ali, pošto nije legalno navoditi maloletnike da bilo šta kupe, jedna od klauzula ugovora između kidfluensera i kompanija koje žele sa njima da sarađuju jeste da reklame budu prikrivene. Dakle, umesto da se dete snimi kako govori ’’kupite ovu čokoladu, ona je najbolja na tržištu!’’, dete će biti snimljeno kako se igra u sobi, kako crta ili užina, a pored njega će neobavezno u svakom kadru stojati tabla čokolade.

U dobu dok se deca još razvijaju i traže sebe sklona su spoljašnjim uticajima, i zbog toga su laka meta. Marketinški magovi računaju na to da će deca hteti da koriste iste kozmetičke proizvode kao njihovi idoli. I na osnovu toga kreiraju svoju kampanju koju će sprovoditi upravo deca influenseri.

Odrastanje pod budnim okom javnosti

Ovo je višeslojan problem, gde nije oštećena samo ona strana koja bezrezervno upija sadržaj. Problem je i sa druge strane gde roditelji zarad novca izmeštaju privatan život deteta pod budno oko javnosti. Dete biva izloženo zlobnim komentarima i ismevanju koje je nažalost neizbežno na internetu. Maloletno dete ne može da da pristanak da želi da postane javna ličnost. Za njegov život je zadužen roditelj ili staratelj, stoga, on odlučuje o tome da li će dete da postane instagram ili youtube zvezda, pogotovo jer osoba mlađa od 13 godina ni ne može da otvori profil na mreži, a da ne krši ulove korišćenja iste. Po broju dece koja imaju armije pratilaca na mreži, i svakodnevno oduševljeno raspakuju paketiće, možemo da zaključimo da se danas mnogo roditelja odlučuje na ovaj korak.

Kakav uticaj na dete ima konstantna izloženost kritici?

Životi dece influensera su pažljivo isplanirani. U javnosti ne smeju da krše imidž koji su stvorili na mreži, pa iz kuće mogu da izađu samo onda kada su spremni da se susretnu sa svojim obožavaocima. Većina ovih dečijih zvezda su prepozati i od strane medija, pa umesto da se fokusiraju na bezbrižno odrastanje ona sa roditeljima provode svoje dane snimajući intervuje, izjave i nastupe, kako bi održali ugled i poštovali ugovor koji su sklopili sa sponzorima.

Ovakav stil života pokazao se kao neverovatno stresan kada su u pitanju odrasli influenseri. Zabeležen je velik broj žena koje su ugrozile svoje mentalno zravlje usled prevelikog pritiska koji dolazi sa dve strane – od firmi koje ih angažuju i obožavalaca koji ih prate.

Kako će ovakav stil života da utiče na odrastanje dece influensera ćemo tek da vidimo, jer je ovaj fenomen relativno nov. Nama preostaje da edukujemo sebe i decu o korišćenju društvenih mreža i konzumiranju sadržaja sa istih, kao i da dva puta razmislimo pre nego što oduzmemo detetu pravo na privatnost.