Mladoliko ovalno lice, bez pora, tačkica i bora, sa krupnim mačkastim očima, velikim punim usnama i sasvim malim prćastim nosem… Nedostižni ideal kojem većina mladih danas teži pokrenuli su Instagram i Snepčet filteri , čija je upotreba naglo skočila u poslednjih godinu dana.

Sa društvenih mreža nas bombarduju prelepa uglađena lica, blistavi osmesi i preplanula koža i lagano, ali sasvim sigurno nam stvaraju sliku kako bi trebalo da izgledamo. Bez obzira koliko nam je samopouzdanje visoko, makar jednom ćemo se u svojoj glavi uporediti sa savršenstvom koje nam se smeši preko ekrana.

Broj plastičnih operacija kod mladih između osamnaeste i dvadeset prve godine naglo je porastao. U eri ’’instagram lica’’ estetski hirurzi imaju više posla nego što mogu da postignu. Najtraženije operacije su upravo one koje osobi omogućavaju da izgleda kao poznati insta-filter – botoks da podigne obrve i učini oči mačkastim, hijaluron u usne kako bi bile punije, i naravno operacija nosa.

Ko je kriv?

Umesto da krivimo mlade koji jure za licem koje ne pripada nikome, a izgleda kao svaka druga poznata ličnost, treba da se osvrnemo na to šta smo kao društvo uradili da normalizujemo i popularizujemo takav standard.

Na društvenim mrežama možemo da pronađemo hiljade profila kozmetičara i hirurga koji garantuju brze, bezbolne i zadovoljavajuće rezultate po niskim cenama. Slike i videi, dovedeni u fotošopu do savršenstva ne pokazuju otečeno lice, modrice, zgrušanu krv, bolove i podlive koji su posle takvih zahvata neminovni. Na slikama vidimo samo osmehe i zadovoljne mušterije koje su često upravo poznate ličnosti iz zemlje i sveta.

Nije tajna da mladi imaju svoje uzore u svetu slavnih ličnosti. Nekada je imitiranje svojih idola podrazumevalo sličnu frizuru ili stil oblačenja, a sada mladi priželjkuju ’’instagram lice’’ po svaku cenu.

Iako su estetski zahvati sve pristupačniji, ne može svaka osoba da ih priušti. Oni koji ne mogu, naginju ka aplikacijama koje u potpunosti menjaju njihove crte lica. Najpoznatija među njima je Facetune (Fejstjun) u kojoj sasvim neprimetno mogu da se povećaju usne, naprave kose oči i isklešu savršene jagodice. Mladi provode sate i sate kreirajući savršenu verziju sebe koju mogu da prezentuju samo u virtuelnom svetu.

U stvarnosti, dolazi do osećaja neadekvatnosti, nezadovoljstva i  niskog samopouzdanja. Nemoguće je ne uporediti sebe sa idealnom kreacijom koju smo stvorili samo za društvene mreže. Želja da se uklope u nedostižne standarde lepote vuče mlade u neku novu krajnost gde šminkom pokušavaju da stvore sebi novo lice. Tamne, visoko iscrtane obrve, precrtana usta sa nekoliko vrsta karmina, da imitiraju hijaluron i brojni proizvodi kojima klešu jagodice, bradu i mali nos.

Ovakav izgled čini da osoba izgleda starije nego što jeste, a to sa sobom nosi posledice. Verovatnoća da će internet predatori, ali i predatori u stvarnom svetu targetirati decu i mlade koji izgledaju ovako je velika. Narušeno samopouzdanje, želja za prihvatanjem i nesigurnost čine od njih savršene žrtve.

Šta možemo da uradimo?

Da razgovaramo sa našom decom. Da ih naučimo da ono što vide na internetu ne mora da bude prava slika ili istina. Da ih ohrabrimo da budu ono što jesu, da vole svoju različitost i da se njome ponose. Kakvu će sliku o sebi deca imati zavisi umnogome od roditelja, zato treba da uradimo sve što je u našoj moći da ta slika bude zdrava i stvarna, a ne veštačka tvorevina napravljena u aplikaciji.